Технология на фалшивата новина

Съмнителна статия във вестник става платен пост в тролска фейсбук страница и облъчва онлайн населението на Русе в опит да компрометира предстоящ местен референдум

В края на август във Фейсбук бе обявено създаването на организационна група, която да инициира провеждането на местен референдум за чиста околна среда в Русе. Инициаторите са решили да събират подписи и контактна информация от желаещи хора, които биха се включили в инициативата като доброволци. За целта те обикалят русенските квартали с шатра и търсят съмишленици и подкрепа за идеята от гражданството.

Самата организация е в своята начална фаза. Нито е формиран Инициативен комитет, нито са формулирани въпросите на референдума. Според инициаторите, до момента единствено са записани около 2 000 желаещи, които ще имат задачата да съберат необходимите минимум общо 14 500 подписа, нужни за свикването на референдума.

Идеята, че може да се проведе референдум, който да задължи определени институции да си свършат работата и да осигурят нормална околна среда в Русе, изглежда е хвърлила в паника някои кръгове, имащи интерес от запазване на сегашното положение. И, както се пее в една песен: „Злите сили не спят!“. Ще видите как една съмнителна публикация в официозен вестник се превръща във фалшива новина и чрез платен пост в тролска фейсбук страница залива социалната мрежа, внушавайки манипулативни твърдения, впрочем откровени лъжи.

Тексът на статията на „Утро“

На 12 септември „флагманът на русенския печат“ вестник „Утро“ излиза на първа страница с предупреждението, че „пирамида“ събирала по 5 (пет) лева за референдум за чист въздух. Материалът е буквално в стил „една жена каза“ /голи твърдения, липсват имена и доказателства/ и е подписан от журналиста Димитър Драганов. Без да е потърсено мнението на организаторите на подписката, вестникът смело заключава, че „става въпрос за изобретателни измамници, които са решили да поиграят на тънката струнка на екологичната чувствителност на русенци и заради реално съществуващ проблем да измъкнат пари под благовиден предлог.“

И макар да липсва дори едно доказателство в подкрепа на тези твърдения, „Утро“ се опитва внуши на читателите си, че има нещо нечисто и съмнително в събирането на подписи за предстоящия референдум.

Изглежда, журналистът Драганов даже не си е направил труда да разбере за какво точно се събират тези подписи. А подписката е само за хора, които са съгласни да участват при реалното събиране на подписи, когато инициативата за самия референдум бъде обявена официално. Т.е. подписката е за доброволците, които ще събират подписи впоследствие. А „съмнителното“ за „Утро“ мероприятие, оприличено от вестника като пирамида, е по отношение на самата организация на референдума. По тази причина се събира и контактна информация от желаещите да се включат в инициативата.

Един от спонсорите на вестник „Утро“ е империята „Булмаркет“. Това е конгломерат от фирми, които бяха уличени в „Доклада КТМ“, публикуван от „ФРОНТАЛНО“, в незаконен стоеж на мощности за химическо производство без необходимите одобрен проект и разрешителни, също и в редица други нарушения не само на екозаконодателството. А за „Олео Протеин“, дъщерна фирма на „Булмаркет“, самата бивша директорка на РИОСВ Лилия Атанасова твърдеше, че „интензивно миришещите вещества от производството й при определена посока и скорост на вятъра създават дискомфорт за населението на Русе и Мартен.“

По същия начин, по който „Утро“ си позволява да твърди, че организацията на референдума за чист въздух в Русе е „пирамида“, при това за смешните 5 лева, може да се направи и заключението, че спонсорът на вестника „Булмаркет“ – един от замърсителите, имащ пряк интерес от провал на референдума, е оказал влияние върху редакционното му съдържание.

Фактът, че „Утро“ получава пари от „Булмаркет“ е неоспорим и се вижда с просто око на всяка първа страница на вестника. Фактът, че при евентуален референдум „Булмаркет“, както и останалите фирми замърсители, ще бъде от другата страна на барикадата, също не подлежи на съмнение. Иначе казано: от „Утро“ трудно биха убедили някого, че подобен „пасквил“ на първа страница не обслужва пряко интересите на един от спонсорите им.

Статията на „Утро“ съвсем резонно предизвика вълна от негодувание във Фейсбук. Също като в поговорката „Гузен негонен бяга“ пет дни по-късно вестникът излиза с антрефиле, нахвърляйки се още по-стръвно срещу инициаторите на референдума. И (о, каква изненада!) отново без имена. За да не могат „гузните активисти с петолевките“ да осъдят вестника за лъжливите внушения.

В същия коментар, четем още, че „Утро“ бил винаги в първите редици на битката за чист въздух в Русе, а това е, меко казано, спорно. Нещо повече, вестникът си позволява да чете морал на организаторите на инициативата за референдум, които, видите ли, прибирали по 5 лева от мераклиите да участват. По 5 лева, моля Ви се. Е, нека и ние запитаме „Утро“: морално ли е да се самоизтъквате като „пръв борец за чистия въздух в града“ и в същото време да прибирате всеки месец значително по-големи суми от една от фирмите, установен и доказан нарушител на екозаконодателството?

Платеният пост на „Русе сподели“, с който са облъчени десетки хиляди потребители на Фейсбук от града и региона.

Историята, обаче, не приключва със съмнителната публикация във вестника. Седмица по-късно, на 18 септември, тролската фейсбук страница на местната на организация на ГЕРБ в града, наречена „Русе сподели“ и радваща се на около 26 000 последователи, подема темата от „Утро“. За разлика от публикуваното във вестника, където журналистът Драганов не е посочил имена, за да не носи наказателна отговорност за написаното, във фейсбук това не е проблем.

Анонимните тролове на ГЕРБ-Русе са направили колаж с лицето на един от организаторите на инициативата за референдум Бойко Никифоров върху въпросната статия. Според фалшивата новина, работещият в „Утро“ Драганов е представен като смел „разследващ журналист“, станал „жертва на рекет от бандата самозвани „общественици“ около Никифоров”. Самият Драганов обаче, изобщо не твърди в статията си, че някога се е виждал с организаторите на подписката, за да стане тяхна жертва или пък се оплаква, че е бил рекетиран от „самозваните екоактивисти“.

Публикацията в тролската страница на ГЕРБ-Русе е промотирана като платен пост във „Фейсбук“ и срещу скромната сума от няколкостотин лева с него са облъчени десетки хиляди потребители на социалната мрежа от града и региона. Абсурдното в случая е, че с платен пост се казва как другите били платени…

Накрая излиза, че платените медии – „Утро“ и „Русе сподели“, обвиняват без каквито и да е доказателства самоорганизиралите се граждани?! Какви пет лева, бе, дами и господа…

Вашият коментар