Извратен архитект „съблича и изнасилва“ културното наследство на Русе

Арх. Павел Дочев прояви невиждана перверзия спрямо един от символите на град Русе. Колаж: ФРОНТАЛНО. Използвани са снимки на „Арена медиа“ и Ruse-news.com

Човекът, поставен в колажа горе, е архитект Павел Петков Дочев. Изглежда, че той е главният виновник за „събличането“ на патината на две от статуите във фонтана на пл. „Батенберг“ в Русе. Смъкването на този външен слой може да доведе до сериозно увреждане и практически да унищожи един от символите на града, смятат специалисти. По всичко личи, че това деяние е извършено от обикновен работник по най-варварски начин, без да са проведени консултации с художник-скулптор и да бъдат взети необходимите предпазни мерки. Видно е, че са нанесени непоправими щети по двете фигури на момичета във фонтана.

Отделен е въпросът за естетическия вид на бронзовите скулптури след интервенцията. Многобройни вече са гневните отзиви на русенци, заляли форумите и социалните мрежи. Момичетата от фонтана са „съблечени“ по малките часове в събота, съобщава БНР, позовавайки се на кореспондента си в Русе Ася Пенчева. Защо е било нужно това да се върши на тъмно и без свидетели, предстои да се разбере.

Изглед от фонтана на пл. „Батенберг“ преди началото на строителните работи.

Ревитализацията на площад „Батенберг“ е част проект „Благоустрояване и достъпна градска среда на централна градска зона“ по оперативна програма „Регионално развитие“. Стойността му е 5 408 005 лв, като 4 750 000 лв са финансиране от Европейския съюз, а останалите 658 005 лв са собствени средства на Общината в Русе, която е страна по проекта. Негов автор е въпросният арх. Дочев, като той осъществява лично надзора над строително-монтажните дейности. Обществената поръчка на Община Русе за 48 000 лв, по която Дочев работи, е спечелена от фирма „Красиинвест“ ЕООД, с едноличен собственик Красимира Панова Русева.

Скулптурите от фонтана в градинката пред историческия музей са дело на големия български творец Любомир Далчев. Той завършва в Римската академия на изящни изкуства през 1928 г. и специализира пластична анатомия в Париж. Заедно с фигурите, поставени над главния вход на съдебната палата в Русе, скулптурите от фонтана на площад „Батенберг“ са част монументалното наследство, оставено от Далчев, който беше репресиран от комунистическия режим и почина в емиграция през 2002 г. малко преди на навърши 100 години. /повече за него – виж в Уикипедия/.

Един от учениците на Любомир Далчев е известният русенски скулптор Георги Радулов. Заедно с преподавателката от училището по изкуствата „Проф. Веселин Стоянов“ Мая Кубратова, също известен скулптор, двамата творци бяха потърсени за експресен коментар от кореспондента на БНР в Русе Ася Пенчева. Ето какво казаха:

Георги Радулов: „Всеки скулптор, когато му се излее статуята от бронз, първата работа е да я патинира, защото времето прави патина, обаче, за да може да стане това така контролно, правим патината веднага, а сега не знам кой нагъл отиде да съсипе статуите. Почиствали са ги или с киселина, или с телена четка, като това оставя непоправими щети върху тях. Това е абсолютно ненужно, дори вредно. Възможно е да останат следи от киселината върху камъка, което ще разяде основата на статуята. След време ще се получи нова патина, но ще бъде по-грозно отколкото е било. За паметниците до операта ми поискаха да бъдат жълти и лъскави, въпреки лака, който положих, те почерняха с времето. Ако сега процесът спре, ще станат шарени – двете момичета с един цвят, а другите две с друг.“

maya_kubratovaМая Кубратова: „Вчера се обадих на колегите и ги попитах какво е станало, но никой нищо не знаеше. Много е грозно така. Почиствайки отгоре ти всъщност слизаш надолу, а естествената патина от години, която е станала, тя си е истинското, най-хубавото нещо, това не можеш да го постигнеш с толкова години станало. Tе и патинирани са донесени и времето ги е патинирало допълнително, как ще се направи туй нещо сега. Ще минат години докато се възстанови естествената патина, с която бяхме свикнали да виждаме фигурите. За мене е необяснимо. Може би все пак трябваше да се консултират с един скулптор, не знам..“

Контрастът между оригиналната и поруганата фигура в монументалния ансамбъл на пл. „Батенберг“. Снимка: Ася Пенчева, БНР

Гаврата със статуите на Любомир Далчев е поредния епизод от престъпленията срещу архитектурния облик на Русе с участието на арх. Дочев. Има нещо много перверзно и извратено, в това да „съблечеш до голо“ бронзовите фигури на момичетата от фонтана.

Най-скандалното в случая е, че Дочев е един от 322-ата регистрирани от Министерството на културата упълномощени реставратори и консерватори, съгласно Закона за културното наследство. Дочев е и човекът, който дава писмено разрешение при строителни работи, свързани паметници на културата.

Източници на „ФРОНТАЛНО“ твърдят, че Дочев е одобрявал в качеството си на експерт събарянето на сгради в историческия център на Русе. Най-известните случаи са строежите на хотелите „Вега“ и „Космополитън“, при които от оригиналните сгради са останали само фасадните стени, а зад тях са построени нови конструкции. С негово разрешение в архитектурния комплекс по улица „Александровска“ е „вклинен“ търговският център „Роял“, който стои нелепо с фасадата си от метал и стъкло на фона на автентичните стари сгради. Името му се свързва и със скандалния проект за подмяна на гранитните плочи на централния площад в града с евтини китайски имитации, както и със строежа на новото крило на хотел „Дунав“.

Една от „заслугите“ на арх. Дочев към Русе е появата на кичозната сграда на комплекс „Роял“ /вляво/ в архитектурния комплекс по главната улица „Александровска“.

Одобряването на тези проекти, свързани с културното наследство на Русе, в полза на частни лица, навежда на мисълта, че арх. Дочев е получил сериозни „компенсации“ от въпросните бизнесмени, за да положи подписа си под документите. При всичките посочени случаи са нанесени непоправими щети на архитектурния облик на града, за да може кичът да се намести с грозноватия си вид в неповторимия автентичен стил на русенския център.

Темата ще продължи с реакцията на Община Русе, от чието име и по чийто проект бяха „съблечени“ момичетата във фонтана на площад „Батенберг“. Главният архитект и кметът Пламен Стоилов предстои да се оправдават защо и как е допусната тази варварщина, спрямо изкуството на най-големия български скулптор Любомир Далчев. Интересна ще бъде и реакцията на Министерството на културата, имайки предвид, че министър е скулпторът Вежди Рашидов.

8 thoughts on “Извратен архитект „съблича и изнасилва“ културното наследство на Русе

Leave a Reply to Nedko Dimitrow Sydney AustraliaCancel reply